Företagslogans är mer än bara ord – de är kraftfulla verktyg för varumärkesigenkänning och kundlojalitet. En bra slogan kan skapa starka associationer, inspirera till handling och lämna ett bestående intryck på konsumenterna.
Det finns gott om kända slogans som genom tiderna satt sitt fäste hos oss människor. Många av dessa är än idag något som följer med dessa varumärken i den digitala världen. För en slogan var tidigare ett sätt att förstärka ett varumärke och användes i tryckta medier och fysiska produkter. Idag har dessa slogans fått ta sig in i det digitala rummet bland sökmotorer, sociala medier och digitala produkter.
Här är en artikel som listar några av de mest kända och bästa företagslogans genom tiderna.
1. Nike – ”Just Do It”
Som en av de mest kända sloganerna där ute, fångade Nikes ”Just Do It” uppmärksamheten hos maratonlöpare, idrottare och sedan människor runt om i världen. Med bara tre ord lyckades Nike förmedla ett budskap om motivation och handling för att transcendera världen av sport- och maratonlöpare och nå en bredare publik.
Som en imperativ slogan har ”Just do it” en universell dragningskraft tack vare dess raka budskap. Eftersom alla har en kropp, är alla potentiella idrottare, ”Just Do It”.
Just Do It lanserades 1988 av Nike och under de kommande tio åren skulle varumärket växa från 877 miljoner dollar till 9,2 miljarder dollar i omsättning.
2. McDonald’s – ”I’m Lovin’ It”
McDonald’s lanserade sin globala kampanj ”I’m Lovin’ It” 2003. Sloganen, som ackompanjerades av en catchy jingle, har blivit en av de mest igenkännliga matslogans i världen.
Den har bidragit till att stärka McDonald’s image som en plats för glädje och tillfredsställelse, särskilt bland unga konsumenter. Syftet bakom jingeln och slogan var att skapa en en emotionell kontakt med varumärket och inte bara en transaktion.
3. De Beers – ”A diamond is forever”
Denna slogan med fyra ord, skapad 1947 av Frances Gerety, har blivit en av de mest igenkännliga sloganerna i världen. Faktum är att 1999 döpte Advertising Age denna till ”Slogan of the Century” (Decenniets slogan).
Genom att associera diamanter med varaktigt värde och sentiment skapar sloganen en känslomässig koppling till önskan om varaktiga relationer. Och deras förtext till sloganen är i sig bara legendarisk. För innan sloganen presenteras, skriver de ”How else could two months salary last forever?”.
4. L’Oréal – ”Because You’re Worth It”
Denna slogan, introducerad redan 1973, har blivit en symbol för empowerment och självvärde, särskilt för kvinnor. L’Oréal’s ”Because You’re Worth It” har hjälpt till att cementera företagets ställning som en ledare inom skönhetsindustrin. Detta genom att betona värdet av personlig vård och självförtroende för kvinnor över hela världen.
5. Apple – ”Think Different”
Introducerad 1997 fick vi se Apples slogan ”Think Different” som uppmuntrar till innovation och kreativitet. Den var en del av en reklamkampanj som återuppväckte Apples varumärke och differentierade företaget från konkurrenterna.
Sloganen har blivit synonym med Apples filosofi att tänka utanför boxen och leverera produkter som förändrar marknaden. Med två enkla ord utmanar Apple status quo och inspirerar konsumenter att anamma kreativitet och divergerande tänkande.
6. Coca-Cola – ”Open Happiness”
Introducerad 2009, Coca-Colas slogan ”Open Happiness” har lyckats förmedla en känsla av glädje och gemenskap. Den speglar varumärkets långa historia av att associeras med positiva känslor och sociala stunder, och fortsätter att vara en kraftfull del av Coca-Colas marknadsföringsstrategi.
7. Gillette – ”The Best A Man Can Get”
Gillettes slogan, ”The Best A Man Can Get”, är en kaxig slogan som förklarar överlägsenheten hos Gillettes produkt.
Gillettes förmåga att koppla ihop sina produkter med det känslomässiga konceptet att vara bäst bidrar till den varaktiga framgången för denna slogan. På ett lite mer framåtlutande och kaxigt sätt än exempelvis L’Oréal’s ”Because You’re Worth It” slogan.
8. MasterCard – ”There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard.”
9. Disney – ”The happiest place on Earth.”
Disneylands slogan, ”The Happiest Place On Earth”, kapslar in den magiska och glädjefulla essensen av nöjesparkupplevelsen. Denna slogan användes i en rad olika kampanjer och taglines under främst 1980-talet.
2006, efter två år av omfattande forskning, introducerade Disney en ny slogan: ”Where Dreams Come True”, för att förena varumärkets röst och uppnå konsistens över alla Disneys nöjesparker. Den nya slogan är väldigt bra, men den originella ”The happiest place on Earth” upplever vi har ett större och djupare genomslag.
10. KFC – ”Finger lickin’ good.”
Tro det eller ej, men denna minnesvärda slogan skapades enligt uppgift av en restaurangchef på den då lovande lilla snabbmatskedjan på 1950-talet. Som historien går, skulle KFC:s grundare, Harland Sanders, ofta dyka upp i företagets tidiga annonser och äta en tallrik friterad kyckling i bakgrunden av en scen.
Efter att en av annonserna hade sänts ringde en kvinna till tv-stationen och klagade: ”Mr Harman slickar sina fingrar!” Efter det svarade en franchisetagare i Arizona spontant: “Well, it’s finger lickin’ good” och resten är historia.
11. Adidas – ”Impossible is nothing”
Den är inte riktigt i samma klass som sin branschkollega Nike. Men Adidas slogan ”Impossible is nothing” är ändå stark och fungerar som en källa till inspiration. Den förkroppsligar idén om att övervinna utmaningar och trotsa gränser, perfekt anpassad till Adidas varumärkesidentitet med fokus på atletisk prestation och motståndskraft.
12. Maybelline – ”Maybe she’s born with it. Maybe it’s Maybelline.”
Låt oss inse det, det är svårt att tänka på Maybelline utan att sjunga den sista delen av deras berömda slogan ”Maybe it’s Maybelline”. Denna slogan har använts i företagets reklam sedan 90-talet och är starkt associerad med varumärket. Dock ändrade Maybelline 2016 sitt budskap till: ”Make It Happen”, och övergick till en imperativ slogan som uppmanar unga kvinnor att fullfölja sina drömmar.
13. Red Bull – Red Bull ger dig vingar (Red Bull gives you wings”
Red Bulls ikoniska slogan och reklam ”Ger dig vingar” som använts ända sedan starten 1987, är än idag aktuell. Tanken bakom sloganen är att Red Bull ger dig energi att göra extraordinära bedrifter, att helt enkelt koppla ihop det med konsumenternas ambitioner att övervinna specifika utmaningar.
Med detta sagt tog vissa människor det bokstavligen, vilket är anledningen till att Red Bull nu stavar ”wings” som ”wiiings”.
14. Dollar Shave Club – “Our blades are f***ing great.” och “Shave time. Shave money.”
Dollar Shave Club som riktar sig direkt till konsumenter förstod vikten av slogans och marknadsföring när de över en natt slog igenom med sin reklam ”Our blades are f***ing great”. Deras företag blev en succé nästan över en natt på grund av sina kvicka slogans och catchy marknadsföring.
Deras nya varumärkesslogan, ”Shave time. Shave money”, berör skickligt deras två största fördelar: Låg kostnad och extrem bekvämlighet – samtidigt som de representerar den lätta tonen och humorn som varumärket har blivit känt för.
15. Samsung – ”Do what you can’t.”
Sedan 1938 har detta sydkoreanska teknikföretag förnyat sig inom produktkategorier som sträcker sig från smartphones till kameror, tv-apparater, apparater, prylar, klockor och mycket mer. Denna relativt nya slogan, som har använts sedan 2017, fångar verkligen varumärkets uppdrag att hjälpa sina kunder att göra saker som nyligen var omöjliga. De arbetar hårt för att ses som ingenjörer, uppfinnare och problemlösare.
15 bästa slogans genom tiderna – Lista
Här är tabellen med de mest kända företagslogans genom tiderna:
# | Företag | Slogan |
---|---|---|
1 | Nike | ”Just Do It” |
2 | McDonald’s | ”I’m Lovin’ It” |
3 | De Beers | ”A diamond is forever” |
4 | L’Oréal | ”Because you’re worth it” |
5 | Apple | ”Think Different” |
6 | Coca-Cola | ”Open Happiness” |
7 | Gillette | ”The best a man can get” |
8 | MasterCard | ”There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard.” |
9 | Disney | ”The happiest place on earth” |
10 | KFC | ”Finger lickin’ good” |
11 | Adidas | ”Impossible is nothing” |
12 | Maybelline | ”Maybe she’s born with It. Maybe it’s Maybelline.” |
13 | Red Bull | ”Red Bull gives you wings” |
14 | Dollar Shave Club | “Our blades are F***ing Great.” / “Shave Time. Shave Money.” |
15 | Samsung | ”Do what you can’t.” |